De do’s en don’ts van (online) netwerken

De do’s en don’ts  van (online) netwerken

In deze tijd is online netwerken één van de belangrijkste manieren om je onderneming te laten groeien. Maar hoe netwerk je echt effectief online? Netwerkcoach Daphne Medik zet belangrijke do’s and don’ts op een rij.

 

Don’t: verkopen in plaats van netwerken

Is netwerken een nette formulering voor verkopen? Nee! Toch gebeurt het nog steeds dat je op netwerkborrels, maar ook online geconfronteerd wordt met iemand die alleen maar bezig is om zichzelf te verkopen. Het is niet alleen hinderlijk op dat moment, maar bezorgt netwerken ook een slechte naam. Als je alleen gericht bent op snel verkopen, stoot je mensen af. Je mist dan de kans om duurzame relaties op te bouwen.

 

Do: Wees duidelijk in wat je te bieden hebt

Ook online krijg je als ondernemer bij het netwerken onherroepelijk de vraag: “En wat doe jij?”. Veel ondernemers hebben dan geen duidelijk antwoord op deze vraag. Of noemen direct hun functie, maar dat zegt vaak niet zoveel of roept direct vooroordelen op. Zorg dus dat je jouw online netwerkpitch altijd paraat hebt. Zorg dat je op een natuurlijke manier, kort en bondig duidelijk kunt maken wie je bent. En welk probleem jij voor klanten oplost en wat voor je klanten het voordeel daarvan is.

 

Don’t: Mensen uitnodigen via LinkedIn zonder persoonlijk bericht

LinkedIn is de ideale plek om zichzelf te presenteren en ook om hun netwerk uit te breiden. Maar let wel op dat je niet meteen in de LinkedIn-app- bij interessante leads op de blauwe knop: ‘Connectie maken’ klikt. Dan verstuur je je uitnodiging namelijk zonder persoonlijke noot. En dat wordt niet altijd gewaardeerd. Beter is je boodschap te personaliseren. Zo maak je echt contact met de ander.

 

Do: Echt luisteren en helpen

Bij netwerken draait het vooral om de gunfactor. Hiervoor moeten mensen je leren kennen. Dit werkt alleen als je jezelf bent en ook de ander de ruimte biedt om zichzelf te kunnen zijn. Zorg dus ook dat je online niet alleen maar neemt, maar ook geeft zonder daar direct iets voor terug te verwachten. Dat betaalt zich op de lange termijn altijd terug.

 

Don’t: netwerken in een WhatsApp-groep

We zien dat ook in zakelijk communicatieverkeer WhatsApp steeds meer toeneemt. Maar denk goed na hoe je dan een klant benadert. Ga niet één-op-één netwerken in een WhatsApp-groep. Gebruik de groep waarvoor hij is bedoeld. Een groepje dat is gestart om te praten over golf, is er niet om individuele gesprekken met elkaar te voeren.  Dat wekt alleen maar irritatie op. Eén-op-één via WhatsApp communiceren met je klant is prima. Maar houd het ook hier zakelijk.

 

Wij hopen dat deze tips je helpen nog beter te netwerken, maar hoe netwerk jij online? Welke tools en apps zet jij in? Laat het ons weten. We zijn erg benieuwd.

Reacties

  • Johan Simon schreef:

    Heldere tips. Mag ik één essentiële DO toevoegen?

    Online netwerken bestaat niet. Een online netwerk wel. Netwerken doe je offline. Online leg je slechts contacten. Gunnen en gegund worden gebeurt in het echte leven. Stap dus achter je beeldscherm weg en kom in beweging. Ontmoet mensen, spreek ze live, eet een broodje met ze, drink samen een kop koffie, deel je uitdagingen en dilemma’s, lach, wees enthousiast, laat zien dat je echt geïnteresseerd bent, beleef samen de klick. Pas dan ontstaat wederzijds vertrouwen en het gevoel dat je elkaar kunt en wilt helpen.

    Ik wens je veel offline netwerkplezier.
    Geniet van nieuwe mensen en de zon !

    • Bas schreef:

      Goede toevoeging Johan! Uiteraard raden we niet aan om je alleen achter je beeldscherm te verschuilen en met jouw extra tips moet dat nu helemaal goed komen 🙂

      gr,
      Bas

  • Rick Hermanussen schreef:

    Ik heb laatst een keer bij een bedrijf gezien dat ze met VoIP werken en gebruikmaken van zo’n setting met conference calling met zo’n speaker midden op tafel, soms deden ze ook video beeldbellen, super handig. Volgens mij hadden ze een abonnement bij Telfort Zakelijk, niet om reclame te maken.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Bekijk mobiele versie