De 5 bel-liever-je-klant-niet-momenten

De 5 bel-liever-je-klant-niet-momenten

Natuurlijk bel jij altijd je klanten terug als ze hebben gebeld. Maar er zijn van die momenten waarop het misschien niet zo handig is om de telefoon te pakken. Je weet eigenlijk wel welke momenten dat zijn. Toch zetten we ze even op een rijtje!

 

(En zeg nou zelf: deze situaties zijn jou ook weleens overkomen, toch?)

 

  • Bellen in het OV: niet OK

 

Als ondernemer ben je natuurlijk vaak onderweg. Om zaken voor je klanten te regelen of zaken met ze te bespreken. Voor veel ondernemers voelt het reizen in het openbaar vervoer misschien als een rustig moment… om even een klant terug te bellen. Ons advies: doe maar niet.

 

Want jij wilt toch niet dat net terwijl je het over een offerte hebt, de stem van de conducteur door de tram schalt: “Uitstappeeeeee, dit is de eindhalte: Centraal Station. Ladies & gentlemen…” Laat staan dat je door andere geluiden zoals: in- en uitcheck-piepjes, getoeter en gesprekken tussen je medepassagiers je klant niet meer hoort. En dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

 

 

  • Bellen met kinderen: dat wordt huilen

 

Werken op een eigen kantoor, op een flexplek of thuis: veel  ondernemer wisselen graag van werkplek. Thuiswerken is natuurlijk ideaal als je een druk gezinsleven hebt. Maar niet als één van je kinderen binnenloopt als je net met je klant aan de telefoon zit. Of  “Mama, papa, ik ben klaaaaaaaar! uit het toilet roept. Dat is misschien wel grappig. Maar een goede timing is het niet…  

 

 

 

  • Bellen in de wind: dat zit tegen

Je klant terugbellen tijdens een korte wandeling lijkt misschien een goed idee. Maar niet als het windkracht 10 is en je zelf al nauwelijks vooruit komt. Dikke kans dat het gesprek met je klant ook niet zo meezit. Bel dus niet als de weersomstandigheden tegenzitten. Sla dit advies dus niet in wind! Toch een spoedtelefoontje? Tip: er bestaan nog steeds telefooncellen. Daar kun je nog steeds winddicht bellen!

 

 

  • Bellen in het toilet: valt in het water

Misschien een inkoppertje. Maar een zakelijk telefoongesprek op het toilet? Dat is nooit een goed idee. Ten eerste echoot je gesprek door het hele toilet dankzij de (vaak) aanwezige tegels, voor iedereen die het wil horen. Niet echt handig als je inhoud van je gesprek privé wilt houden. Ten tweede: probeer maar eens boven het geluid van een handblazer of het doorspoelen van een toilet, uit te komen. Nee, dit is geen goed moment.

 

 

  • Bellen tijdens de boodschappen: geen (spaar)punten scoren

“Dat is dan 14,85 alstublieft, heeft u een spaarkaart?” vraagt de caissière in de supermarkt. “Oh ja, sorry, wacht even, ik moet even wat betalen in de supermarkt.” Dat zeg je liever niet tegen je klant toch? Onthoud: je klant heeft geen boodschap aan jouw boodschappen! Bellen in de supermarkt? Liever niet.

 

 

Bovenstaande situaties staan niet erg professioneel. Bovendien de belletjes op deze momenten op je klanten overkomen dat je hen ‘even snel tussendoor’ te woord staat. Dat is het laatste toch wat jij je klanten wilt laten voelen?

 

Neem daarom de tijd voor je klanten en bel ze op een rustig moment in een rustige omgeving. Je klanten zullen je dankbaar zijn. En dat is het allerbelangrijkste voor je bedrijf!

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *