Check: wel of geen personeel erbij?

Check: wel of geen personeel erbij?

Als het je als ondernemer voor de wind gaat, dan wil je dat zo lang mogelijk volhouden. Maar hoe lang kun je dit in je eentje? Wanneer is het aannemen van ‘personeel’ een verstandige keuze? En wat zijn dan de mogelijkheden? We zetten de belangrijkste voors en tegens van het aannemen van eigen personeel voor je op een rij.

 

Voors: je maakt je bedrijf klaar voor groei

Als ondernemer personeel aannemen klinkt misschien wat groots. Maar als je wilt groeien kunnen extra handjes je bedrijf wel echt verder helpen. Zo ontwikkel je, door meer kennis in huis te halen, niet alleen je producten maar bijvoorbeeld ook je  dienstenpakket. Je kunt met extra personeel ook letterlijk meer uren besteden aan de daadwerkelijke klus zelf en het binnenhalen van nieuwe opdrachten.  

 

Tegens: je rol verandert

Ze zeggen weleens: ‘Ik wens je veel personeel toe’, omdat medewerkers hoofdpijn op zouden leveren. En daar zit natuurlijk een kern van waarheid in, want met personeel haal je onmiskenbaar meer kopzorgen in huis.

 

Je wordt namelijk naast ondernemer ook leidinggevende. Dus heb je niets, maar dan ook niets, met zaken als: arbeidstijden, arbeidsomstandigheden, beloning, beoordelings- en functioneringsgesprekken, (na)scholing en ziekteverzuim? Blijf het dan vooral in je eentje rooien. Dat scheelt je in ieder geval een hoop paracetamolletjes. Of neem er iemand voor aan.

 

Voors: je kunt je concentreren op je kernkwaliteit

Het voordeel van het hebben van personeel is wel weer dat het jou meer tijd geeft om te focussen op de belangrijkste en leukste zaken. Door het uitvoerende werk uit handen te geven, kun jij je richten op bijvoorbeeld sales en marketing. Of wellicht op het ontwikkelen van nieuwe ideeën en diensten die de groei van jouw bedrijf ook in de toekomst waarborgen. En helemaal fijn: je hebt nu mensen die als klankbord kunnen fungeren. Zo wordt je geleverde werk alleen maar beter!

 

Tegens: extra kosten

Een open deur misschien, maar personeel kost geld. En goed personeel al helemaal. En die geldkraan stopt helaas niet bij het maandelijkse bruto loon. Je krijgt ook te maken met bijkomende kosten voor vakantiegeld, dertiende maand, ziektekosten, scholing, pensioenfonds, verzekeringen en reiskosten. Door dit alles zijn de loonkosten voor jou ongeveer 30 procent hoger dan het brutoloon dat je werknemer ontvangt. Daar moet je wel financieel kunnen ophoesten.

 

Vragen bij aannemen personeel

Kortom: er kleven zowel voor- als nadelen aan het aannemen van extra personeel en het hangt echt af van jouw persoonlijke situatie wat voor jou de beste keuze is. Wat je ook doet, stel je zelf in ieder geval de volgende vragen voordat je personeel aanneemt:

  •   Wil ik groeien als bedrijf of blijf ik liever klein of zzp’er?
  •   Wil ik naast ondernemer ook leidinggevende worden?
  •   Hoeveel tijd en geld kost personeel mij?
  •   Hoeveel extra inkomsten levert personeel mij op?
  •   Kan ik het werk niet beter uitbesteden?

 

En anders zijn er altijd nog alternatieven voor het in dienst nemen van je eerste werknemer, zoals het inhuren van freelancers (al dan niet via nulurencontracten), stagiairs, uitzendkrachten en vakantiekrachten. Zij zorgen weliswaar voor minder risico’s en administratieve rompslomp, maar let op: goedkoop kan ook duurkoop zijn. Je wil natuurlijk niet de hele week bezig zijn met het herstellen van het broddelwerk van die incapabele stagiair.

 

We hopen dat deze afwegingen je helpen een goed doordacht besluit te nemen. Zou jij wel of geen personeel aannemen? En waarom wel of niet? Laat het ons weten. We zijn erg benieuwd!

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk mobiele versie