Bellen in de cloud: waar let je op?

Bellen in de cloud: waar let je op?

Je hebt er vast weleens over gehoord of gelezen. Misschien ken je collega-ondernemers die het al doen. Of overweeg je zelf de overstap te gaan maken naar bellen in de cloud oftewel Hosted Telefonie. Maar waar moet je op letten als je overstapt? In dit blog vertellen we het je.

 

Is het allemaal wel veilig?

Bij bellen in de cloud hoef je zelf niet meer na te denken over het beveiligen van je telefooncentrale. Die staat immers niet meer bij je op locatie. Dan is het des te belangrijker dat je weet of alles goed  beveiligd is. Vraag aan je provider waar het datacenter staat en hoe deze beveiligd is. Dan kun jij rustig ondernemen.

 

Stabiele internetverbinding

Als je gaat bellen via internet, dan krijg je daar veel voordelen voor terug. Randvoorwaarde is dan wel dat er een stabiele internetverbinding is. Zeker als er ook veel dataverkeer is binnen het bedrijf, want spraak én data maken gebruik van deze internetverbinding. Oriënteer dus goed of je huidige internetverbinding geschikt is voor bellen via de cloud. Mocht er een upgrade nodig zijn, dan kan dat in veel gevallen snel geregeld worden.

 

Zelf aan de knoppen

Op ieder moment van de dag je telefoniezaken kunnen regelen. Dat wil je natuurlijk zelf in de hand hebben. Want doorschakelen, andere wachtmuziek, daar wil je niet steeds je provider voor inschakelen. Kijk dus goed of je provider een website (of nog veel handiger: een app op je mobiele telefoon) ter beschikking stelt. Dan kun je zelf aan de knoppen draaien.

 

Maak goede afspraken

Uiteraard wil iedere ondernemer altijd telefonisch bereikbaar zijn. Logisch, dat snappen we allemaal. Maar voor de ene ondernemer is het nét ietsje belangrijker dan voor de andere. Denk dus goed na over hoe erg het is als je door een storing tijdelijk niet bereikbaar bent. De afspraken rondom bereikbaarheid zijn vastgelegd in zogenaamde ‘Service Level Agreements’. Kijk bij je provider welke verschillende Service Level Agreements er zijn en kies degene die het beste bij je past. Dan weet je altijd waar je aan toe bent.

 

Alles-in-1 of losse onderdelen?

Tot slot, sommige providers bieden bellen in de cloud als totaalpakket aan, waar veel functionaliteiten in zitten. Andere providers bieden juist losse functionaliteiten aan. Bijvoorbeeld die je zelf (tijdelijk) kunt aan- of uitzetten. Je betaalt dan alleen voor de diensten die je gebruikt. Wel zo eerlijk. Ideaal voor ondernemers die in bepaalde periodes van het jaar meer personeel in dienst hebben. Onthoud: het ene model is niet per definitie beter of slechter dan het andere. Bedenk dus goed waar je als ondernemer behoefte aan hebt. Want uiteindelijk wil je zoveel mogelijk weten welke kosten je kunt verwachten. Zodat je niet voor financiële verrassingen komt te staan.

Kortom, met Hosted Telefonie ben je als ondernemer klaar voor de toekomst! En als je daarbij je mobiele telefoon ook nog integreert met Hosted Telefonie dan ben je als ondernemer optimaal bereikbaar.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk mobiele versie