2016 het jaar van de doelen

2016: het jaar van de doelen.

Veel zzp’ers vinden het moeilijk om realistische doelen te stellen voor zichzelf en dat is best zonde. Het halen van doelen kan jezelf namelijk een enorme boost geven! We vroegen een drietal zzp’ers naar hun doel voor 2016 en hoe ze dit denken te gaan halen.
Reinhard Spronk - Rederij de Jordaan

 

Reinhard Spronk (44) startte in 2014 met Rederij de Jordaan: een boetiekrederij die Amsterdammers en toeristen laat genieten van de Amsterdamse grachten.

 

Wat is jouw doel voor 2016?

‘Geen personeel aannemen – hoe druk het ook is. Ik ben eigen baas geworden omdat ik zelf wil bepalen hoe ik mijn zaak run, niet om werkgever te zijn. Daarnaast wil ik 50 procent minder kosten maken en de helft meer inkomsten genereren.’

 

Hoe ga je dit behalen?

‘De kosten druk ik door bewust samen te werken met een andere zzp-schipper. Hij heeft leuke verhalen voor de gasten en hij houdt mijn boot heel. En dat is fijn, want daardoor hoeft mijn boot minder vaak naar de werf en die werf is voor mij kostenpost nummer 1. De extra omzet moet komen uit twee klantengroepen: vrijgezelle jonge dames en internationale klanten die een privé-boot willen boeken. Speciaal voor hen lanceren we de komende maanden twee nieuwe websites.

 

Welke tips heb je voor andere zzp’ers?.

‘De uitdaging voor iedere zzp’er blijft klanten vinden die echt willen betalen voor je diensten. En die krijg je niet met een afwachtende houding. Ook belangrijk: maak je verkoop en marketing niet te afhankelijk van één kanaal. Alle beetjes helpen. Bijvoorbeeld een interview voor het blog van Telfort Zakelijk kan zomaar een nieuwe klant opleveren. Overigens zijn mijn doelen voor de maand januari al behaald, nu de rest van het jaar nog met volle kracht vooruit
Lara van der Veen - Itemdito
Lara van der Veen (38) is de drijvende kracht achter itemdito: een knitwear label voor meisjesachtige vrouwen die houden van lievelingskleren.

 

Wat is jouw doel voor 2016?

‘Mijn hoofddoel is om mijn doelgroep kennis laten maken met itemdito. Daarnaast wil  ik mijn eerste item te verkopen en als alles goed gaat, meer items aan de collectie toevoegen.’

 

Hoe ga je dit behalen?

‘Het start natuurlijk met de lancering van mijn webwinkel op 4 maart. En het in de spotlight zetten van itemdito. Daarvoor ga ik onder meer vrouwen interviewen over hun lievelingskledingstuk voor mijn blog. Ook ga ik mijn items op zoveel mogelijk andere plekken te koop aanbieden.’

 

Wat wordt je grootste uitdaging?

‘Goed anticiperen op alle kansen en bedreigingen die komen gaan. Tot nu toe had ik alles in eigen hand: de website, kledingstukken en ideeën voor promotie… Maar nu gaat mijn kindje de wijde wereld in. En ook al zit ik vol vertrouwen in het zadel, dat blijft spannend. Want wat als er 100 mensen tegelijk een item bestellen, een andere doelgroep in actie komt dan ik had voorzien of erger: de bestellingen helemaal uitblijven? Gelukkig heb ik voor iedere denkbare situatie (nood-)scenario’s uitgedacht. En kan ik snel opschalen als het stormt loopt en bijsturen als het tegenzit. Die scenario’s én doelen zorgen voor focus en geven rust. Ik zou niet zonder ze kunnen.’

 

Sharda Balgobind - Mind my baby

 

Getriggerd door haar eigen panische angst voor de bevalling van haar kind, richtte Sharda Balgobind (40) in 2014 Mind my Baby op: een mindfulness-praktijk die vrouwen helpt meer te genieten van hun zwangerschap.

 

Wat is jouw doel voor 2016?

‘Mijn dienstenpakket verder uitbreiden met reguliere mindfulness-trainingen en retraites in binnen- en buitenland. Als ik vóór 31 december 2016 een retraite heb gegeven in Portugal en net als afgelopen jaar mensen bewuster heb leren leven, ben ik tevreden.’

 

Hoe ga je dit behalen?

‘Door samen te werken met andere partijen. Die retraite bijvoorbeeld zet ik nu samen op met een yogalerares en yogaschool waaraan ik ook verbonden ben als mindfulness-trainer. Als je eenmaal in een netwerk zit, gaat het balletje vanzelf rollen en zie én grijp je samen kansen.’

 

 Wat wordt je grootste uitdaging?

‘Mijn valkuil is dat ik soms te enthousiast ben en direct al bij het einddoel wil zijn, terwijl juist de reis daarnaartoe zo belangrijk is. Door nu ook tussentijds doelen te stellen, stap ik niet meer op iedere passerende trein, maar vraag ik me eerst af: Kan dit nu? Past het bij de visie van mijn bedrijf? En ook: Blijf ik zelf in balans als ik deze mogelijkheid nu grijp? Practice what you preach is heel belangrijk voor mij. Ik help mensen bewuster te leven, dan wil ik mezelf ook niet voorbijlopen.’

 

Heb jij nog geen doelen gesteld, maar wil je een begin maken? Let er dan op dat je je doel zo specifiek, meetbaar en realistisch maakt. Of lees ons blog met tips. Heb jij nog tips voor het stellen van doelen, laat het ons weten. We zijn erg benieuwd.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk mobiele versie