Zo laat je een blijvende, positieve indruk achter

Zo laat je een blijvende, positieve indruk achter.

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Maar ook na die eerste indruk is het belangrijk om aan je imago te denken. Een visitekaartje belandt al snel tussen het oud papier en een bosje vergeet-mij-nietjes wekt misschien niet helemaal de juiste indruk. Hoe zorg je er als ondernemer dan voor dat je klanten jou positief blijven herinneren?

 

Wees een fijne verschijning

De indruk die je bij iemand achterlaat wordt voor een groot deel bepaald door je uiterlijk. Het is goed om na te denken over je kledingkeuze. Maar eigenlijk is het nog veel belangrijker dat je zelfverzekerd overkomt. Met een slap handje heeft nog nooit iemand indruk gemaakt. Let op je houding: rug recht, schouders naar achteren. En vergeet vooral je belangrijkste accessoire niet: je glimlach.

 

Kom je afspraken na

Niemand wil als onbetrouwbaar bekend staan, maar als zelfstandig ondernemer kan zoiets je ook nog eens flink wat klanten kosten. Dit moet je dus zien te voorkomen. Allereerst moet je gewoon op tijd komen op afspraken. Fashionably late is alleen voor de Kardashians van deze wereld  Als je te laat komt geef je de ander de indruk dat je zijn of haar tijd niet belangrijk vindt. Terwijl diegene ook echt wel wat beters te doen heeft dan wachten tot jij eindelijk eens komt aanwaaien. Tijd is geld. Zorg er daarom ook voor dat je je deadlines haalt. Het goed bijhouden van je agenda kan hierbij enorm helpen. En mocht er toch iets zijn waardoor het niet gaat lukken om op tijd te komen, laat het dan zo vroeg mogelijk weten en maak duidelijk dat het je heel erg spijt.

 

Geef het contact een persoonlijke touch

Natuurlijk is het goed om werk en privé gescheiden te houden, maar een persoonlijk gesprekje kan de band met de klant enorm versterken. Het vertellen van een persoonlijke anekdote doet het bijvoorbeeld altijd goed als binnenkomer. Probeer tijdens het gesprek ook wat details van je opdrachtgevers te onthouden en schrijf ze desnoods later op. Dan kun je daar de volgende keer nog eens naar vragen. “Hoe was je fietsvakantie in Toscane?” zal meer indruk maken dan een simpel “Hoe gaat het?”

 

Heb jij nog andere tips waardoor je klanten je nooit meer zullen vergeten? Deel ze met ons, want wij zijn erg benieuwd.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *