Terug van weggeweest en dan

Terug van weggeweest. En dan?

Zo. Daar ben je weer. Terug van vakantie, helemaal opgeladen en klaar om je onderneming weer een flinke zwengel te geven. Dat betekent natuurlijk: de banden met je klanten weer eens flink aantrekken. Laat dus weten dat je weer beschikbaar bent voor hun opdrachten. Hoe doe je dat nu op een ludieke manier? In dit blog geven we je handvatten zodat je je klant laat weten: ik ben er weer!

 

Maar waar begin je? De Amerikaanse ondernemer en investeerder Mark Cuban, bekend van het business tv-programma ‘Shark Tank’, herhaalt het regelmatig: ‘De beste bedrijven zijn heel persoonlijk.’ En als miljoeneninvesteerder heeft hij er wel enig verstand van… Luister naar Mark’s advies. En breng het in de praktijk met de onderstaande tips.

 

Stuur een beperkt-beschikbaar-mailtje

Ben je deze zomer op vakantie of minder beschikbaar dan dat je klanten van je gewend zijn? Stuur dan een mail naar je klanten waarbij je je beschikbaarheid van te voren doorgeeft. Je klanten vinden het vast fijn te horen om te weten wanneer je er niet bent. En nog fijner als jij meedenkt over hoe jij ze tijdens jouw afwezigheid tóch kan helpen. Met goede service onderscheid jij jezelf van je concullega’s! Een mooi voorbeeld hiervan is designer Wibo van Blote Handen. Hij stuurde een persoonlijk mailtje met informatie over zijn beschikbaarheid tijdens een voor hem drukke periode.

 

Zeg het met WhatsApp

Of ben jij meer een ondernemer die vaker appt dan mailt met de klant? Maak dan een leuke foto van jou en je bedrijf. Stuur deze naar je klant met een tekstje erbij om te laten weten dat je er weer bent. Ook hier geldt: hoe persoonlijker de boodschap, hoe beter. Kom je er niet uit met de tekst? Laat een collega-zzp’er, die copywriter of tekstschrijver is, hier een leuke draai aan geven. Let op: niet elke klant zit op een appje te wachten. WhatsApp kan soms als een inbreuk op de privacy aanvoelen. Bedenk dus goed of deze manier geschikt is voor jouw klant.

 

Maak reclame

Ben jij een ondernemer die nooit reclame maakt voor zijn of haar bedrijf? Dat kan natuurlijk betekenen dat je nooit om klanten verlegen zit. Maar doe het toch eens. Zoals stukadoor Thijs, die overtuigd was dat hij geen reclame hoefde te maken. En: door jezelf op een andere manier te presenteren, kom je in het vizier bij nieuwe klanten. Maar ook weer bij je bestaande klanten, die dan weer weten dat je er bent. En met trots zeggen: ‘Hé, dat is Franka, die werkt ook vaak voor mij!’. Laat het daarna maar over aan mond-tot-mond-reclame…

 

Geef iets weg

Je hebt het vast al eerder gelezen hier, maar we herhalen het nog maar eens: geef iets weg. Bijvoorbeeld een gratis consult. Ben je loodgieter? Heb je voor de zomer bij iemand of bij een bedrijf een keuken geïnstalleerd? Zeg dan bijvoorbeeld dat je gratis even langskomt om te kijken of alles nog werkt.

 

Een beller is sneller

Een ouderwets telefoontje kan natuurlijk ook. Niet is zo persoonlijk als even jouw stem aan de klant te laten horen. Maar, tijd is geld, ook voor jou, en telefoontjes komen niet altijd gelegen. Een haastig telefoongesprek is dan ook het laatste waar jij en je klant op zitten te wachten. Doe dit dus alleen als je zeker weet dat je tijd hebt om je klant echt te spreken. En vraag altijd of het uitkomt dat je belt. Of: verenig het nuttige met het aangename: ga er eens op uit met je klant. Een face-to-face gesprek (op een terras) is vaak nog leuker dan een belletje.
Genoeg tips voor je? Of heb jij iets anders gedaan om je klanten te laten weten dat je weer terug bent? Laat het ons weten via de social kanalen. Misschien wordt jouw tip wel de tip van de maand!

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *