Is een zakelijk abonnement handig voor ZZP'ers?

Is een zakelijk abonnement handig voor zzp’ers?

2016: de kop is eraf! Bij een nieuw jaar horen natuurlijk nieuwe voornemens. Waar je in 2015 misschien nog vrolijk je privé abonnement hebt gebruikt voor je zakelijke gesprekken, is de start van 2016 misschien een moment om te bekijken of een zakelijk telefonie abonnement iets voor jou is? Als zzp’er is het namelijk belangrijk om mobiel bereikbaar te zijn. Maar is het echt nodig om een zakelijk abonnement af te sluiten? Hieronder beantwoorden we de belangrijkste vragen.

 

Welke telefoonkosten zijn aftrekbaar?

Voor een zzp’er geldt dat alle zakelijke kosten aftrekbaar zijn. Een zakelijke telefoon, zakelijke telefoongesprekken en zakelijk dataverbruik zijn altijd aftrekbaar van zowel de inkomsten- als de omzetbelasting (met uitzondering van een vaste telefoonlijn op je huisadres).

 

Kan ik mijn privé abonnement ook zakelijk gebruiken?

Ja, het is niet verplicht om als zzp’er een zakelijk abonnement af te sluiten en de bedrijfsnaam hoeft ook niet op de factuur te staan. Het maakt in principe niet uit of de telefoonkosten van een zakelijke rekening of van een privérekening worden afgeboekt. Maar als je zakelijke telefoongesprekken en zakelijk dataverbruik van je privéabonnement wilt aftrekken dan moet je hier zelf een schatting van maken en de BTW berekenen. Dit kost je extra tijd tijdens de boekhouding. De belastingdienst kan namelijk achteraf om een specificatie van je telefoonkosten vragen, dan moet je deze schatting wel kunnen verantwoorden.

 

Wat zijn de voordelen van een zakelijk abonnement?

Je administratie is een stuk overzichtelijker als je een aparte telefoonrekening hebt voor je zakelijke abonnement. De totale abonnementskosten zijn dan aftrekbaar van zowel de inkomsten- als omzetbelasting. Dat scheelt een hoop rekenwerk. Daarnaast worden je abonnementskosten direct exclusief btw getoond.

 

Telfort Zakelijk maakt het helemaal inzichtelijk, via Zakelijk Beheer houd je het verbruik in de gaten en daarnaast kun je ongebruikte MB’s en belminuten drie maanden meenemen. Met een ZZP Mobiel abonnement heb je ook via de Mijn Telfort App direct inzicht in jouw verbruik. Gewoon lekker handig op je mobiel.

 

Zijn jouw klanten nogal lang van stof? Met onze ZZP Mobiel abonnementen bel je bij elk gesprek na 10 minuten gratis naar alle vaste en mobiele nummers in Nederland. Zo kun je alle vragen van je klanten beantwoorden, zonder je zorgen te maken over hoge kosten. Je betaalt een vaste lage prijs per maand.

 

Een zakelijk telefoonabonnement kan je dus een hoop kopzorgen besparen. Mocht je er nog niet helemaal uitkomen of wil je graag een voorstel op maat? Kijk dan op onze website. Je kunt ons natuurlijk ook gratis bellen (0800 0201057). En voor degenen die wel al een keuze hebben gemaakt, we zijn benieuwd naar jullie argumenten.

Reacties

  • marcella schreef:

    OP dit moment heb ik een prepaid kaartje dit gaat om het nr van 0645010177.graag zou ik alleen een bel abonement willen hebben….zakelijk graag zou ik van u advies eventuele aanbiedingen ontvangen

    graag via de mail reageren

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *