Interview met Dopper

Interview met Dopper

Ondernemer Merijn Everaarts wordt gedreven door één missie: de PET-fles uit ons straatbeeld bannen. Hij bedacht de Dopper: de herbruikbare waterfles, met een ingebouwd bekertje, dat momenteel de wereld verovert. Tijd voor een skype-gesprek met deze inspirerende klant van Telfort Zakelijk. ‘Er is maar één manier van ondernemen en dat is sociaal ondernemen.’, aldus Merijn.

 

Ha Merijn, in 2010 werd de eerste Dopper verkocht, ruim zes jaar later woon en werk je in New York en vliegen de Doppers over de toonbank. Had je ooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden?
‘Nee, totaal niet. Ik schatte ons bereik veel lokaler in: Haarlem, Amsterdam, Utrecht. Ik dacht: als ze daar van ons bestaan afweten, ben ik tevreden. Nu, zes jaar later, werk ik inderdaad vanuit New York en groeit Dopper ieder jaar met dubbele cijfers. En dat is veel meer dan ik ooit had durven dromen.’

 

Hoe verklaar je dat succes?
‘Ik denk dat het komt omdat onze missie mensen aanspreekt. Winst is niet ons doel; impact op een betere wereld wel. We willen mensen inspireren om minder plastic afval te produceren en meer gezond kraanwater te gebruiken. En dat blijft niet bij loze woorden: vijf procent van de netto omzet gaat via onze Dopper Foundation naar drinkwaterprojecten in Azië en Afrika én educatie in westerse landen over de problemen van plastic afval in water. Het concept is echt en past bij de tijdsgeest. Die combinatie werkt succes in de hand, merk ik.’

 

Hoe kwam je eigenlijk op het idee voor Dopper?
‘Het idee ontstond in 2009 nadat ik een documentaire zag over de zogenaamde ‘plastic soep’: miljoenen plastic flessen en plastic tassen die drijven in onze wereldzeeën. Na het zien van dit verhaal, besefte ik dat dit geen ver-van-mijn-bed show was. Sterker nog: in die tijd woonde ik in de buurt van het strand bij Haarlem en ook daar is het strand en de zee gevuld met plastic afval. Ik realiseerde me dat ik iets wilde doen tegen deze vervuiling. Samen met mijn toenmalige partner besloot ik om een ontwerpcompetitie uit te schrijven voor het ideale herbruikbare flesje voor kraanwater. Daaruit tontstond uiteindelijk de Dopper zoals we die nu kennen.’

 

Naast de Dopper-Fles is er ook een Dopper-app, kun je daar iets meer over vertellen?
‘De Dopper-app is heel belangrijk in onze communicatie. Met de app maken we inzichtelijk waar mensen hun Dopper kunnen vullen. Door zo de gratis watertappunten over de hele wereld in kaart te brengen, promoten we ook zo het gebruik van schoon drinkwater. Maar we doen online meer, zo zijn we bijvoorbeeld ook de hashtag #bethemessenger gestart. Hiermee laten consumenten zien dat ze Dopper steunen en zien al hun sociale vrienden dat ze milieubewust water drinken. Zo ontstaat er echt een beweging die ons dichter bij ons ultieme doel brengt: het bannen van de PET-fles uit het straatbeeld.’

 

Is dit echt haalbaar?
‘Het is ambitieus en vijf jaar geleden misschien ondenkbaar, maar als de domino net zo hard blijft vallen als de afgelopen 5 jaar, is het zeker mogelijk. Nu al zijn verschillende dorpjes wereldwijd plasticvrij en verbannen ook steeds meer bedrijven de PET-fles. Dus de voortekenen zijn gunstig.’

 

Tenslotte: welk goed advies heb je voor collega-ondernemers die net als jij hun droom waar willen maken?
‘Om te beginnen: focus. Alles tegelijk willen, werkt niet. Daar kwam ik zelf door schade en schande achter in 2013 toen we twee vestigingen in twee verschillende landen openden: één in San Francisco en één in Hong Kong. Ik wilde te veel en dat gebrek aan focus kostte ons bijna de kop. Daarnaast; zorg voor een intrinsieke drive. Ondernemen alleen maar voor de winst is niet meer van deze tijd. Doe het om de wereld beter te maken en je voelt je dubbel voldaan. Ik kan het weten.’

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *